Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2011

Προτάσεις για το αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας του Πλάτωνα

του Γαβριήλ Μυρρινούς


Σε αυτό το κείμενο θα προσπαθήσω να εκθέσω ορισμένες σκέψεις – προτάσεις για το αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας του Πλάτωνα, σαν κάτοικος και συχνός επισκέπτης του πάρκου. Ένα σύγχρονο ανοιχτό αρχαιολογικό πάρκο θα πρέπει να συνδυάζει αρμονικά την αναψυχή με την παιδεία, την ξεκούραση και χαλάρωση με το ενδιαφέρον και την πρόκληση για μάθηση. Ο αρχαιολογικός χώρος μπορεί με αρκετή φαντασία, καλή θέληση και λίγα χρήματα, να μεταμορφωθεί σε πόλο έλξης όλου του πληθυσμού και κυρίως των παιδιών. Γι’ αυτό πρέπει να είναι «ζωντανός» , να γίνει ευχάριστος και ελκυστικός. Και αυτό θα γίνει μόνο όταν τα ίδια τα αρχαιολογικά ευρήματα από βουβοί μάρτυρες «μιλήσουν» στον επισκέπτη και ιδιαίτερα στα παιδιά.
Προτάσεις:
 1) Να στηθούν σχεδιαγράμματα, μακέτες, επεξηγηματικά κείμενα, φωτογραφίες, σκίτσα έτσι ώστε να γίνεται ευκολονόητη η ιστορία και η λειτουργία του αρχαίου μέσα στον χώρο. Θα πρέπει δηλαδή τα αρχαία να γίνουν οι φορείς προς την γνώση της ιστορίας και της αρχαίας κοινωνίας. Παράδειγμα 1o : στην είσοδο της αρχαίας ακαδημίας (Πλάτωνος – Βασιλικών – Κρατύλου) να στηθούν πινακίδες με επεξηγηματικά κείμενα , σχεδιαγράμματα για τα όρια του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας, για τους δρόμους που κατέληγαν στην είσοδο της ακαδημίας, για το Δημόσιο Σήμα, τον βωμό του Έρωτα κ.α
Παράδειγμα 2o : στην Κρατύλου και Τριπόλεως να υπάρχει κεντρική κάτοψη με όλους τους αρχαιολογικούς επισκέψιμους χώρους και επεξηγηματικά κείμενα με την ιστορία της Ακαδημίας Πλάτωνος.
Παράδειγμα 3ο: στο Γυμνάσιο : κάτοψη, σχεδιαγράμματα, κείμενα σχετικά με την διαπαιδαγώγηση των νέων.
Παράδειγμα 4ο : Παλαίστρα: κείμενα σχετικά με τα αγωνίσματα και τον ρόλο που έπαιζε ο αθλητισμός στην διαπαιδαγώγηση των νέων.
Παράδειγμα 5ο: στο τετράγωνο περιστύλιο (σχολή του Πλάτωνα κατά τον Αριστόφρωνα) : όλα τα σχετικά με τη σχολή του Πλάτωνα και τη λειτουργία της σχολής. Παράδειγμα 6ο : κείμενα για τα λουτρά, για τους τάφους, για τους βωμούς, για τα πηγάδια, για την οικία του Ακάδημου κ.α

2) Να στηθούν πινακίδες , όχι μόνο στα ΟΡΑΤΑ αρχαιολογικά ευρήματα αλλά και κει που έγιναν «σωστικές ανασκαφές». Όχι μόνο μέσα στο πάρκο αλλά σε όλη την περιοχή της Ακ. Πλάτωνα.
3)Να υπάρχει πάντοτε ανοιχτή και επισκέψιμη μια ανασκαφή όπου να γίνεται ξενάγηση και επεξήγηση, της ιστορικής διαδρομής, της στρωματογραφίας κλπ , π.χ στο πρώην οικόπεδο της REDS
4) Κέντρο πληροφόρησης Στη μια αίθουσα του κέντρου να παρουσιάζεται η ιστορία της Ακαδημίας του Πλάτωνα , το φιλοσοφικό και ερευνητικό έργο της σχολής κλπ. Σε άλλη αίθουσα να παρουσιάζονται οι μέθοδοι της αρχαιολογικής έρευνας και τα διάφορα στάδια π.χ διαδικασία μελέτης των ευρημάτων (καθαρισμός, ταξινόμηση, συντήρηση) .Ειδικό αφιέρωμα για τον ιδεολόγο αρχιτέκτονα Αριστόφρωνα και τον αρχαιολόγο Σταυρόπουλο. Το κέντρο πληροφόρησης μπορεί να λειτουργεί καταρχήν τις Κυριακές και σε συνεργασία με φοιτητές της αρχαιολογίας και των σχολών ξενάγησης. Να υπάρχουν βιβλία σχετικά με την Ακαδημία του Πλάτωνα και την Αρχαία Ελλάδα. Να λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη για τους κατοίκους και τα παιδιά της Ακαδημίας του Πλάτωνα.
5) κοντά στην παιδική χαρά (Δράκοντος) να δημιουργηθεί χώρος για παιχνίδι με αρχαία ελληνικά παιχνίδια, επιτραπέζια ή επίγεια και αρχαιολογικά παιχνίδια, όπως η συγκόλληση οστράκων, σχεδίαση αγγείων και άλλων ευρημάτων. Έτσι τα παιδιά αλλά και οι μεγάλοι με την καθοδήγηση σπουδαστών των παιδαγωγικών σχολών να περνούν ευχάριστα την ώρα τους μέσα σε πρωτότυπο και ενδιαφέρον περιβάλλον.
6) Ορισμένα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που σκεπάστηκαν κατά την διαμόρφωση του πάρκου, να ξαναβγούν στην επιφάνεια , όπως: 1) το ονομαζόμενο « Ιππάρχου τοιχίο» που ήταν η δυτική πλευρά του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας βρίσκεται κοντά στο σκέπαστρο και στην προέκταση της Τηλεφάνους 2) τα πηγάδια του 4ου αιώνα π.Χ με πήλινη επένδυση 3) τάφοι από διαφορετικές εποχές
7) Έχουν ανακαλυφθεί κομμάτια του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας του Πλάτωνα και γνωρίζουμε την περίμετρό της. Με υψηλούς θάμνους να δηλώνεται η πορεία του περίβολου και να συνδέονται μεταξύ τους δηλ οι θάμνοι να δείχνουν την περίμετρο της αρχαίας ακαδημίας. Να τοποθετηθούν πινακίδες ανά τριάντα μέτρα και μέσα στο πάρκο και στις κατοικημένες περιοχές.
8)Πινακίδες με επεξηγηματικά κείμενα κ.α για την οικία του Ακάδημου, την ιερά οικία θυσιών, για τα αρχαιολογικά ευρήματα στους κήπους του Ακάδημου (τάφους, δεξαμενές, πηγάδια) για τις καλλιέργειες της ελιάς των αμπελιών, του κριθαριού, της κλασσικής και ελληνιστικής εποχής.
9) Πέτρινα μονοπάτια που να συνδέονται όλα τα αρχαιολογικά ευρήματα μεταξύ τους.
10) εικαστικά έργα διάσπαρτα στον αρχαιολογικό χώρο αφιερωμένα στην ακαδημία του Πλάτωνα π.χ 1) γλυπτά με θέμα ο Πλάτων και οι μαθητές του 2) αθλητές αγωνιζόμενοι στη παλαίστρα 3) ανδριάντες του Πλάτωνα, Σωκράτη, Αριστοτέλη κοντά στην σχολή του Πλάτωνα
11) Να φυλάσσεται ο χώρος όλο το 24ωρο, να περιφραχθούν οι χώροι με μεγάλη αρχαιολογική αξία όπως το Γυμνάσιο, η παλαίστρα, το τετράγωνο περιστύλιο, και να είναι καθαροί και συντηρημένοι όλο τον χρόνο.
12)Οι πινακίδες να δίνουν σωστή πληροφόρηση και πλήρη. Π.χ υπάρχουν πινακίδες που τοποθετούνται κατακόρυφα , στηρίζονται σε μεταλλικό σκελετό και φέρουν δίγλωσσο κείμενο , ελληνικά- αγγλικά, φωτογραφίες και σχέδια .

Υ.Γ « Το ΟΡΑΜΑ είναι η πρώτη ύλη για ένα καλύτερο αύριο»

Φιλικά
Γαβριήλ Μυρρινούς
Κάτοικος της Ακαδημίας του Πλάτωνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου